Zaterdagochtend naar de weekmarkt met mijn dochter betekende standaard even langs ‘het paard’, u vast wel bekend, op de muur van het Pietenhuis. Ik schrijf ‘betekende’, want zoals u vermoedelijk weet is het Paard (van Sinterklaas) vervangen door een muurschildering. Een tekening die de historie van onze Hanzestad (gedeeltelijk) verbeeldt en waarvan er in totaal 14 zullen komen, verdeeld over de 9 Hanzesteden. Nu kunnen we daar natuurlijk van alles van vinden, feit blijft dat dochterlief met tranen in haar ogen constateerde dat ‘haar’ Paard verdwenen was. Leg dat maar eens uit…
Dochterlief was niet de enige teleurgestelde in huize Sitsen. Want hoewel ik persoonlijk het een prachtige tekening vindt, moest ik ook een tikje proesten. Met een eerste snelle blik zie ik een Non en een visser. Prima, kunnen we wat mee. Het hanzepaardje komt terug, ook mooi. Het lakenloodje en de munt zien we ook bij nadere bestudering. En dan: een zakje pepernoten van ’s lands bekendste pepernotenbakker, inclusief naam en logo. Hoe die vork exact in de spreekwoordelijke steel zit is mij niet duidelijk maar het enige wat mijn hersens nu nog constateren is een gesponsorde tekening op één van mijn favoriete plekjes van Harderwijk. Of de tekening echt gesponsord is weet ik niet, maar dat is wel wat ik nu zie: gewoon een ordinaire reclamezuil.
Natuurlijk, het Pietenhuis is (of was?) er gevestigd, dus wat die pepernoten er doen valt misschien nog uit te leggen. Al vind ik persoonlijk dat geen enkele band hebben met het Hanzeverleden en als er dan een hint naar het Pietenhuis moet komen had ik voor dat Paard gestemd. Of had een hint naar ons marktverleden gegeven (de handel op de Vischmarkt, of de weekmarkt zelf). Maar een onvervalst stukje sluikreclame vind ik (figuurlijk) smakeloos. Niet dat we als Harderwijk niet trots mogen zijn op onze koekgigant, maar komen er dan ook tekeningen voor Maars, voor AWL of voor Broekhuis? Ik mag het niet hopen. Plak die namen, inclusief die van ‘van Delft’, dan maar op die wanstaltige fastfood totempaal bij de A28 bijvoorbeeld. Heeft dat gedrocht nog een beetje fatsoenlijke uitstraling: alles beter dan die rommel die er nu opstaat promoten.
Dochterlief komt er wel overheen, ze vond die Non wel indrukwekkend en ze is gek op pepernoten. Het bezoekje aan het Paard hebben we vervangen door een rendez-vous met de Olifant, ietsje verder aan de Vitringasingel. Maar ik ontkom er nu nooit meer aan dat ik elke week even met mijn hoofd moeten schudden als ik langs die fraaie tekening loop. Maud schudt mee. En mocht u zich afvragen of ik gesponsord word door één of meerdere van de genoemde bedrijven? Helaas niet.